تفکر و سبک زندگی لردگان

وبلاگ درس تفکر و سبک زندگی لردگان

تفکر و سبک زندگی لردگان

وبلاگ درس تفکر و سبک زندگی لردگان

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

تاثیر رسانه ها بر سبک زندگی و رفتار افراد

جمعه, ۳ بهمن ۱۳۹۳، ۰۴:۴۷ ب.ظ

تاثیر رسانه ها بر سبک زندگی و رفتار افراد


دین و اندیشه
رسانه ها دارای قدرت قابل ملاحظه ای برای شکل دادن به عقاید و باورها، دگرگون کردن عادات زندگی و ترویج رفتارهایی کمابیش مطابق میل کنترل کنندگان رسانه ها و محتوای آنها هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه ها یک صنعت روبه رشد و در حال تحول هستند که تامین کننده اشتغال، تولید کننده کالا و خدمات و تغذیه کننده سایر صنایع مرتبط هستند. رسانه ها در عین حال خود به نهادی تبدیل شده اند با قواعد و هنجارهای خاص خود که این نهاد را به جامعه و سایر نهادهای اجتماعی پیوند می دهد. پس این نهاد نیز به نوبه خود توسط جامعه تنظیم می شود. رسانه ها یکی از منابع قدرت هستند. یعنی ابزاری هستند برای کنترل مدیریت و نوآوری در جامعه. اغلب جایگاه بروز تحول در فرهنگ اند چه به معنی هنر و اشکال نمادین، و چه در معنای مدها، خلق و خوها، شیوه های زندگی و هنجارها.

به هر حال رسانه ها دارای تاثیراتی هستند و اگر توجه کنیم که در تجربه زندگی روزمره نمونه های بی شماری از تاثیرهای کوچک می توان یافت این عدم قطعیت تعجب آورتر جلوه خواهد کرد. لباسی که همه ما به هنگام خروج از منزل می پوشیم با توجه به پیش بینی هواست، آنچه می خریم تحت تاثیر تبلیغات تجاری است. به دیدن فیلمی می رویم که در روزنامه درباره اش مطلبی خوانده ایم و به اشکال بیشمار به تلویزیون،رادیو یا موسیقی واکنش نشان می دهیم زیرا ما در دنیایی زندگی می کنیم که فرآیندهای سیاسی و حکومتی آن بر اساس این تاثیر قرار دارد که ما برآنچه می گذرد آگاهیم زیرا از مطبوعات و تلویزیون و رادیو خبر می گیریم.کم تر کسی را می توان یافت که سرچشمه اطلاعات و عقاید اش را نتوان در رسانه ها پیدا کرد.این همه پول و تلاش صرف آن می شود که رسانه ها در جهتی هدایت شوند،که تاثیر دلخواه تحقق یابد.

با وجود این، این هم حقیقتی است که در مورد میزان، وقوع و نوع تاثیررسانه ها شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد و دانش ما ناقص تر ازآن است که به جز ساده ترین پیش بینی ها در مورد و قوع تاثیری خاص در مورد معین سخنی بتوانیم گفت. حتی این نوع پیش بینی ها هم بیش ازآن که بر دانش متقن درباره چگونگی وقوع تاثری خاص باشد، از تجربه و حساب های سر انگشتی سرچشمه می گیرد و همین دانش علمی مبتنی بر تجربه است که به رسانه ها این امکان را می دهد که به کار خود بدون تفکر زیاد ادامه دهند.

دلایلی برای عدم قطعیت تاثیرات رسانه ها در زمینه های مورد مجادله ای چون اخلاقیات، عقاید و رفتار که بیشترین توجه عموم را بر می انگیزد وجود دارد. در بسیاری از این موضوع ها سخنی در این باره که رسانه علت اولیه است نمی تواند در میان باشد و ما قادر به هیچ نوع تبیین واقعی از الگوهای اندیشه، فرهنگ و رفتار با ریشه های عمیق اجتماعی و تاریخی نیستیم. به علاوه سخن گفتن از رسانه به منزله چیزی بسیط و واحد کاملا بی معناست زیرا رسانه ها مجموعه بسیار گسترده ای از پیام ها، تصویر و افکاری هستند که بیشترشان از خود رسانه بلکه از جامعه گرفته شده و عاقبت به جامعه پازپس فرستاده می شوند. به همین جهت بسیار دشوار است از موردی نام ببریم که درآن بتوان رسانه را علت واحد یا اجتناب ناپذیر تاثیر اجتماعی معینی دانست.

رسانه ها هر جا که رشد می کنند دارای قدرت قابل ملاحظه ای برای شکل دادن به عقاید و باورها، دگرگون کردن عادات زندگی و ترویج رفتارهایی کمابیش مطابق میل کنترل کنندگان رسانه ها و محتوای آنها هستند. این دیدگاه نه بر اساس کاوش های علمی بلکه در اثر مشاهده  محبوبیت بسیار زیاد مطبوعات و رسانه های جدیدی همچون فیلم و رادیو و نفوذ آنها در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی به وجود آمده اند.

رسانه ها می توانند آثار مضری نیز از لحاظ بزهکاری، تعصب و پرخاشگری و.... داشته باشند. رسانه ها در همه ابعاد زندگی افراد تاثیر گذار هستند اما نشان داده شده که هر رسانه ای در قالب ساختار موجود روابط اجتماعی و شرایط فرهنگی و اجتماعی معین عمل می کند. این عوامل اجتماعی و فرهنگی در شکل دادن به عقاید، نگرش ها و رفتار مورد مطالعه نقش درجه اول دارند و انتخاب،توجه و پاسخگویی به رسانه از سوی مخاطبان را تعیین می کنند.

تاثیر رسانه بر روی زندگی افراد با پیدایش تلویزیون به عنوان رسانه ای نوین که جذابیتی بیش از اسلاف خود داشته و بر روی زندگی اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و سیاسی تاثیرات مهمی داشته است.

بنابراین امروزه هر چه رسانه ها قدرتمندتر می شوند تاثیر مستقیم تری بر روی زندگی افراد می گذارند و رسانه ها موقعیت یک نهاد اجتماعی مهم را کسب کرده اند و روز به روز بیش تر مسائل زندگی عموم در عرصه رسانه ها متجلی می شود چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی